A legelső és mindmáig használatos kávégépem egy Saeco Café Grande superautomatica. Ez egy Saeco Vienna típusú kávégép. Ez azt jelenti, hogy az évek alatt több hasonló kivitelű modellt is gyártottak, melyek alkatrészei többnyire kompatibilisek egymással. Ezért a használt kávégépen feltüntetett modell neve nem mindig mérvadó, mivel lehetséges, hogy a gyári alkatrészek nagy részét már kicserélték a korábbi javítások alkalmával. A kávégép alján általában található egy címke, amin a gyártó feltünteti a pontos típusszámot is, ami alapján már levadászhatjuk a géphez tartozó használati utasítást, szerelési útmutatókat és robbantott ábrákat.

Hogyha alapos munkát szeretnénk végezni, akkor a javítandó gépet célszerű először szétszerelni, megtisztítani és felújítani, és csak ezt követően elkezdeni tesztelni a működését. Kivéve ha az adott gép túlságosan rossz állapotúnak tűnik, mert abban az esetben csak alkatrész donorként érdemes újrahasznosítani.

A kávégép tisztításához jó ha a kezünk ügyében van egy szűkítő fejjel ellátott száraz-nedves porszívó, amivel a kávébabokat és a kávéőrleményt kitakaríthatjuk a kávégépből. Kellhet még egy edény szappanos vízzel és mosogató szivaccsal, ablaktisztító és papír törlőkendő.

Saeco Vienna kávégép szétszedése

Az első lépés tehát a kávégép szétszerelése. Járjunk el körültekintően és szétszedés előtt mindig áramtalanítsuk a gépet. A víztartály (48), valamint annak fedele (5), a babtartály fedele (25), a zaccfiók (14), a csepptálca (31) és csepptálca rács (30) könnyű szerrel eltávolítható.

A főzőegység is könnyen kivehető abban az esetben, hogyha nincs beragadva. Viszont ha a kávégép az utolsó használat során rossz pozícióban állt meg, akkor a főzőegységet csak úgy tudjuk kiszedni, ha bekapcsoljuk a gépet, hogy alaphelyzetbe álljon a főzőegységet mozgató motor, illetve ha ez nem lehetséges, akkor le kell csavaroznunk a főzőegységről a pipacsövet, amivel a kávégép többi részéhez csatlakozik.

A második lépés a kávégép felső burkolatának (1) eltávolítása. Ehhez le kell húznunk a gőz / víz gombot is, ami ha a gépet szemből nézzük, annak jobb oldalán helyezkedik el. A felső burkolatot összesen 5 csavar rögzíti. Van egy a víztartály alatt (8), kettő a kávébab tartály két végén (19) (27), valamint kettő, melyek a burkolatot alulról rögzítik (21), ezeket a szervizajtót (18) kinyitva alulról tudjuk kicsavarozni. A babtartály (20) kicsavarozása előtt mindenképpen ürítsük ki és porszívózzuk ki a darálót, máskülönben a tartályban lévő kávé bele fog hullani a gép belsejébe. A burkolat leemelésekor ügyeljünk, hogy ne akadjon bele a jobb oldalon lévő gőz csap szelepbe, sem az előlapon található hosszúság állító gombba. Amikor az előlapot már leemeltük, és be tudunk nyúlni alá, le kell róla húzni a víztartályhoz tartozó szilikon csövet is. Így már semmi akadálya, hogy levegyük a kávégép felső burkolati elemét.

Saeco Vienna kávégép szétszedése

Ezek után következik a harmadik lépés, a kávégép belsejének kiemelése. Ehhez először tegyük szabaddá a kávégép alján a hálózati kábelt. A szervizajtót tartsuk nyitva vagy szereljük le. A gőzcsövet a csőrögzítő eltávolítása után lefelé ki tudjuk húzni. A gép belső részét egyben ki lehet emelni úgy, hogy a nyitott szervizajtó felől alányúlunk, viszont az alján található egy mikrokapcsoló, ami a csepptálca és a zaccfiók meglétét érzékeli. Ennek a kapcsolónak a nyelvét a kiemeléskor be kell nyomni, hogy ne akadjon bele a burkolatba. A kávégépet ilyenkor el is fektethetjük, úgy valamivel könnyebb szétszedni.

A belső rész kiemelése után nekiállhatunk a burkolati elemek alapos tisztításának. A kisebb méretű elemeket simán betehetjük a mosogatóba. A mosáshoz szivacsot és fogkefét szoktam használni, illetve sima mosogatószert vagy folyékony szappant. Ha nem szeretnénk, hogy az elemek vízcseppesek maradjanak, akkor mosás után rögtön töröljük szárazra őket papír törlőkendővel.

Saeco Vienna kávégép felújítása

A kávégép belső részének átnézése és felújítása következik. Dióhéjban ki kell cserélni minden gumi tömítést, a szilikon csöveket abban az esetben, ha koszosak vagy vízkövesek, vízkőteleníteni kell a kazánt és a vízkör további részeit. Így elejét vehetjük a két fő hibaforrásnak, a szivárgásnak és a dugulásnak.

Vízcsövek a kávégépben

A Saeco Vienna típusú kávégépekben kétféle vízcső van; a szivattyú előtt szilikon cső, a szivattyú után nagynyomású cső, ami hőnek és nyomásnak egyaránt ellenáll.

Szilikon csőből három található a gépben, ezek különböző hosszúságúak. Illetve a víztartály és az átfolyásmérő közötti csőbe be van iktatva egy vízszűrő (D) is, hogyha a víztartályban nincs beépített vízszűrő.

  • (A) Víztartály és átfolyásmérő (F) között: 25 cm
  • (B) Átfolyásmérő és szivattyú (E) között: 12 cm
  • (C) Szivattyú túlnyomás szabályzó szelep (G) és csepptálca kifolyó között: 30 cm

A cső jellemzően 5×8-as vagy 5×9-es, vagyis belső átmérője 5 mm, míg falvastagsága és külső átmérője kis mértékben eltérhet.

A cső belső átmérője: 5 mm
A cső falvastagsága: 1,5 mm
A cső külső átmérője: 8 mm

Saeco Vienna kávégép szilikon csövek

Szivattyú avagy vízpumpa ellenőrzése

A Saeco Vienna kávégépet Ulka EX5 típusú rezgőszivattyúval szerelik (E). Ez a szivattyú közvetlenül hálózati áramról működtethető, vagyis 230 V feszültségről üzemel. Teljesítménye 48 W. Maximálisan 15 BAR nyomást képes előállítani.

A használt szivattyú állapotát nanométerrel, azaz nyomásmérővel ellenőrizhetjük, ugyanis a hibás vagy kopott szivattyú nem képes a maximális nyomás előállítására.

Saeco Vienna kávégép kazán felújítás

A bojler avagy kazán a kávégép azon része, amely egy elektromos fűtőszállal felmelegíti a rajta átfolyó vizet. A kazánt mindenképpen célszerű felújítani, mivel lerakódik benne a vízkő, és rontja a fűtés hatásfokát, sőt még dugulást is okozhat.

Míg az újabb kávégépeket rozsdamentes acél vagy réz kazánnal gyártják, a régebbi modelleket jellemzően alumínium szendvics kazánnal gyártották. Ezek a kazánok két összecsavarozott félből állnak (50) (52), a két fél között szilikon tömítés (51) található, melyet a kazán felújításakor szinte mindig ki kell cserélni.

Ahhoz, hogy a kazánt felújítsuk, először ki kell szerelnünk a kávégépből. Ehhez le kell róla választanunk a két nagynyomású csövet, a bejövő vízcsövet és a gőzcsaphoz menő vízcsövet. Vigyázzunk, mert lehet benne némi víz, sőt dugulás miatt bennrekedt nyomás is.

Továbbá minden vezetéket le kell csatlakoztatnunk róla: fűtőszálak, földelés, hőkioldó (41), termosztát (42). Ezt követően ki kell csavaroznunk azt a három csavart, melyek a bojler csatlakozót (57) a kávégép alsó burkolatához rögzítik. Ezek a csavarok a kávégép belső részének elején helyezkednek el, a főzőegység mögött.

A kiszerelt kazánról távolítsuk el a hőkioldót és a termosztátot is. A bojler csatlakozóból 17-es villáskulccsal tekerjük ki a pipacsövet (63). A pipacső-kazán tömítést (62), illetve a pipacső alsó (64) és felső tömítést (65) feltétlenül cseréljük ki, de előbb áztassuk vízkőoldóba a pipacső alkatrészeit.

A kazán 8 darab 10 mm-es hatlapfejű csavarral (54) illetve a hozzájuk tartozó peremes önzáró anyákkal (49) van összecsavarozva. A kazán csavarjainak meglazításához használjunk egy 10 mm-es dugókulccsal vagy hatlapfejű bitfejjel ellátott krovát, a másik oldalról pedig egy azonos méretű csillag-villáskulccsal tartsunk ellen. A kazánt a művelet során célszerű befogni egy satuba, mégpedig úgy, hogy az vízszintesen feküdjön benne, az illesztés függőlegesen álljon, és csak a peremét fogassuk be, ahol a csavarok vannak. Így egyszerre csak 4 csavarhoz férünk hozzá, viszont a fűtőszálak biztosan nem sérülnek meg. Ha a csavarok elsőre nem adják meg magukat, akkor használjuk a jó öreg WD-40 csavarlazítót.

Miután sikerült szétválasztanunk a kazán két felét, vegyük ki belőle a régi kazántömítést (52). Sárgaréz drótkefével sikáljuk le a kazán belsejében lerakódott vízkő nagyját. A felületet fémtisztára varázsolhatjuk egy flexibilis tengellyel ellátott és drótkoronggal felszerelt Dremel géppel.

Saeco Vienna kávégép alumínium kazán felépítése

Főzőegység mozgató motor fogaskerekeinek ellenőrzése, zsírzása

Főzőegység karbantartása

Saeco Vienna kávégép, központi egység karbantartása

Daráló kalibrálása, kávémennyiség és őrlésfinomság beállítása

Saeco Vienna kávégép, daráló kalibrálása

Saeco Vienna kávégép, daráló beállítása

Kávégép tesztelése, hibakeresés

Miután a felújított kávégépet újból összeszereltük, kezdetét veheti a tesztelés és hibakeresés. A hibakeresés, leginkább egy logikai feladványra hasonlít. Ilyenkor az esetlegesen tapasztalt hibajelenségből kiindulva, és az adott gép működésének ismeretében megpróbáljuk meghatározni a hiba okát, majd pedig megoldást találni rá. A gyakorlatban ez legtöbbször egy hibás alkatrész cseréjével valósítható meg.